Friday 1 September 2017

My paragliding experience.


Usually, kalau plan nak pergi travel mana mana, i will look for a place yang boleh buat lot of activities instead of just tengok nature jalan jalan bodoo camtu. Tapi kalau pergi cuti dengan mama papa, memang kena pegi yang laid back punya trip, tempat tempat yang boleh guna kereta and banyak sight seeing sebab tak nak diorang penat. So Switzerland memang sesuai sangat lah, dahlah cantik gilaaaaa memang relaxing gila rasa trip ni, lagipun kalau pegi ngan kawan kawan mau tidur tepi jalan je hahaha sebab sini everythings are sooo expensive lol.

On serious note, serius Switzerland lawaa gila gila gilaaaa wehh. Before ni kalau orang tanya aku, dalam banyak banyak negara aku pergi mana paling lawa, aku akan jawab New Zealand. Tapi kalau sekarang orang tanya, aku akan jawab Switzerland. Camnee weeehhh kat mana mana kau lalu jalan tengah menghijauu pon dekat belakang tu kau boleh nampakk gunung bersalji. Lawaaa serius lawa! Sebijik macam gambar wallpaper kau selalu tengok kat pc, dah lah town veryyy clean lepastu udara masya Allah mahaa segarrrr. Nak pindaahhhh sitttuu je rasa!


So dekat sana selain pergi Zurich, tempat bank PakJib letak duit kepuk kepuk situ, kitaorang pergi Mr Pilus, look out point. Situ sejuk sikitlah pastu kat situ kalau korang nak buat paragliding pon boleh tapi mahal sikit, view dari situ kira nampak salji and mt view lah. Cool gak actually. Lepastu kitaorang pegi Harder Kulm, pon tempat look out point jugak. Berbaloi pegi both wehh sebab scenery dia lain lain.

Mt Pilus

Harder Kulm

Other than that, harus pergi ialah Lucern Town weh. Aku taktau kenapa dalam banyak banyak tempat kat Switz tu, aku suka sangat sini. Sebab dia macam old town but not like typical old town with those gothic building macam tu, lepastu dekat belakang tu ada Mount view bersalji jugak lepastu dia sunyii sangat bestnyaaaa tenang je rasa. Kitaorang tak buat apa pon situ, just jalan jalan pastu minum Starbucks je sebab chilly gila weather haritu.

Lucern


Lake depan our airbnb

But the highlight of the trip haruslah the paragliding experience. Actually dari Malaysia lagi aku dah cakap dekat parents aku, aku nak buat skydiving at whatever cost it is, ambooiiih cakap macam keluar duit poket sendiri tuh & my parents tak kisah pon sebab they know what i like pon. Tapi silap ialah aku tak book from Malaysia, kalau dah book from Msia (like what i did mase bungee jumping kt NZ), once sampai sana kau tengoklah cuak camne pon kau dah xboleh nak back off sebab dah bayar. haha tapi this time, sampai sana kau tengok macam macam pulak tengok harga mahal gila lak, terus tukaar buat paragliding je haha

Tapi still worth it lah, view dia mengancam wehh, tengok dari look out pon dah ngancam, cuba bayang kalau tengok dari udara camne pulak. Tapi taktahu lah sebab faktor umur ke apa, aku quite nervous masa nak buat ni, dulu bungee aku excited tak sabar sabar nak terjun, but this time aku sabarr je haha. Once bayar, dia bawak naik bukit guna van so i was alone that time without the families so aku macam ohemge ohemgee gila dalam hati cuak.

Actually ade incident berlaku dekat atas bukit tu. Nak terbang ni, masa dari atas bukit kau kena lari lari then dengan harapan payung tu akan terbangkan kita. Ok masa turn aku, mamat guider tu choose nak pergi last sekali, so means kitaorang akan berlari paling jauh sekali sebelum terbang, get it get it? So by the time our time, semua orang dah terbang dulu. Masa kitaorang dah lari lari tuu sikittttttt je lagi kaki dah tak nak cecah rumput, mamat guider tu stop kan momentum kitaorang sebab die perasan tali aku tak pasang betul. wwwhhhhaatttt theeee sungguhhh kan?????? Pehhhh gilaaa time tu rasa, nasib baik tak terbang lagi. Since we are the last one, so no one nampak tali aku tak pasang elok, and actually my guider tu the best guider among all kat situ, dia siap pernah masuk pertandingan paragliding worldwide lagi sebab tu siapa dapat dia, memang kene terbang last sebab dia macam ketua la kat situ checkkan orang lain.

So bila dah 2nd time nak terbang tu, haruslaa aku makin cuak kan. Sekali drop jatuh memang gone lah weh time tu. Ni tinggi gila bukan acah acah macam naik Broga je ketinggian dia. Tapi Alhamdulillah semua okayy je, aku siap rasa boring dekat atas tu lepas 5minit camtu hahaha. Siap borak borak je ngan dia, hamboiih atas udara kau borak borak, bukan main.

We are the last one to fly.

Oklah, good experience but i still want to try skydiving one day

Before balik dari Switzerland, kitaorang singgah Rheinfalls pulak. Masya Allah ni pon satu tempat lawa gilaa, aku rasa kalah Niagara Falls, Canada. Rheinfalls ni nak kata dia Switzerland pon tak jugak, die ade kat tengah tengah 6 buah negara actually, aku pon dah tak ingat apa haha. But make sure singgah lahhh, lawa sungguh-sungguh. 

Rheinfalls.

Memang trip Switzerland ni paling aku suka for the year of 2016! .

No comments:

Post a Comment